Data enligt Svenska Volvo PV-klubben:
KAROSS - Självbärande stålkaross sammanfogad huvudsakligen genom punktsvetsning. Frampartiet, bestående av framskärmar med hjulhusplåtar samt front och motorhuv, ingår ej i den självbärande enheten utan är skruvad till denna med sammanlagt tolv skruvar. även bakskärmarna skruvas fast på karossen. - Motorhuven är helt uppfällbar framåt och hålls i nerfällt läge på plats av ett huvås åtkomligt från förarplatsen. Vikt på karossen inklusive dörrar och baklucka ca 230 kg. - Rostskyddsbehandling genom s.k. rotodipbehandling infördes under hösten 1949. EXTERIÖR - Vagnen är lackerad i svart cellulosa. - Grill, lyktsargar samt prydnadslister och emblem framtill på motorhuv är gjutna i aluminium. Grillen är försedd med fyra horisontella ribbor. Ett Volvo-emblem är monterat i fronten omedelbart över grillen och två 444-emblem på motorhuvens sidor. - Bakre nummerplåten är placerad mitt på bagageluckan med ett Volvo-emblem under. - Navkapslar med järnmärke och texten Volvo, den senare ifylld med röd färg. - Stenskydd av gummi längst fram på bakskärmarna. - Stänkskydd bakom framhjulen. - Tankpåfyllning på vänster bakskärm. - Körriktningsvisare i form av utfällbara pilar på dörrstolparna. - Små avlånga bakljus kombinerade med bromsljus placerade på bakskärmarna i en kromad kåpa. - Främre parkeringsljus integrerade i huvudstrålkastarna. - Två vindrutetorkare drivna av varsin vacuummotor. - Samtliga rutor har plant glas, vindrutorna av lamellglas medan övriga rutor är härdade. Dörrar är färsedda med öppningsbara ventilationsrutor. - Låscylinder i vänster dörr och bagageluckan. - Förkromade stötfångare utförda i ett stycke, den främre med hål för registreringsskylt. INTERIÖR - Invändiga plåtytor lackerade i en ljusgrön kulör medan ratt, instrumentering, handskfackluckor och reglage går i ljusgult. - Framstolarna är uppbyggda på stålrörsramar med resårfjädring täckt av stoppning samt tyg i grönt och ljusgult. Framsätena är skjutbara i längsled samt fällbara snett framåt-inåt. Baksätet är uppbyggt på samma sätt som framsätena, dock på träram i stället fär stålrörsram. - Dörrsidor och bakre sidopaneler är av masonit täckt med vadd och samma klädseltyg som på sätena. Dörrarnas klädsel är på utsatta ställen förstärkt med grön vävplast. - Taket är klätt med tyg uppspänt på takspryglar. Nedfällbart solskydd för föraren. - Innerbelysning infälld i taktyget på höger sida. - Golven är helt täckta med gröna gummimattor. - Instrumentering med bågformad hastighetsmätare i mitten och under denna en rad med fyrkantiga mätare för laddning, oljetryck, bränsle och temperatur samt kontrollampor fär körriktningsvisare och strålkastare. På vardera sidan om hastighetsmätaren finns ett handskfack med lucka. - Centralt placerat tändningslås och separat startknapp. - Ratten är tvåekrad med signalhornsring. - Golvväxelspak av lång modell. - Hel- och halvljusomkoppling med fotkontakt. - Spak till handbroms placerad på vänster sida under instrumentpanelen. - Bagageutrymmet har klistrad så kallad våffelpapp på golv och väggar. Reservhjulet är placerat mitt på bagagerummets golv under en plywoodhylla. Bensintanken är av pressad stålplåt och utgör en del av golvet. MOTOR - Fyrcylindrig toppventilmotor typ B4B placerad över framaxeln. Cylindervolym 1,414 liter. Kompressionsförhållande 6,5:1. Effekt 40 hk SAE vid 3800 varv/minut. Trycksmörjningssystem, oljerymd 3,25 liter. Fallförgasare fabrikat Carter. Motorns vikt cirka 145 kg. - Litet platt runt luftfilter. - Oljepåfyllningslock med rektangulärt luftintag avsett att vändas framåt. (Min bil är försedd med en utbytesmotor från 1961. Samma typ men effekten höjd till 51 hk. Därmed även större luftfilter och annat oljepåfyllningslock). KYLSYSTEM - Vattenkylning av övertryckstyp med cirkulationspump och balanserad termostat. - Kylare av celltyp placerad i bilens frontstycke. Kylvätskemängd cirka 8 liter. KOPPLING - Fjäderbelastad enskivig torrlamellkoppling fabrikat Borg & Beck. Diameter 8" (203 mm). Total friktionsyta 340 cm2. VÄXELLÅDA - Tre växlar framåt och en back. De två högsta växlarna är synkroniserade och har spiralskurna drev. Typbeteckning H1. Oljerymd 0,5 liter. - Ny växellåda med samtliga drev spiralskurna och därmed mer tystgående fr.o.m. chassienummer 5078. Den nya växellådan kallades H3. KARDANAXEL - Odelad kardanaxel av rörtyp försedd med två nållagrade knutkors av fabrikat Spicer. - Delad kardanaxel för undvikande av vibrationer fr.o.m. chassienummer 2506. BAKAXEL - Stel, halvt avlastad axel fabrikat ENV, försedd med konisk kuggväxel med spiralskurna kuggar och pinjongen liggande i höjd med kronhjulets centrum. Utxäxlingsförhållande 4,57:1. Oljerymd 1,3 liter. - Bakaxelutväxlingen ändrades fr.o.m. chassienummer 1501 till 4,63:1. -Fångband till bakaxeln infördes fr.o.m. chassienummer 3636. - Bakaxel med hypoidväxel fr.o.m. chassienummer 8378, även det för att minska ljudet. Utväxlingen nu 4,56:1. STYRINRÄTTNING - Styrsnäcka typ skruv och tappar av fabrikat Ross. 3 1/4 rattvarv från fullt utslag vänster till höger. Oljerymd 0,3 liter. FJÄDRING - Separatfjädring med spiralfjädrar och dubbla länkarmar fram. De nedre länkarmarna förbundna med en krängningshämmare. - Bakaxeln upphängd i två diagonala bärarmar med spiralfjädrar samt ett tvärstag. - Dubbelverkande, isärtagbara, hydraliska stötdämpare fram och bak. BROMSAR - Självjusterande och självcentrerande hydraliska bromsar av fabrikat Lockheed på alla fyra hjulen. Mekanisk handbroms verkande på bakhjulen. Huvudbromscylinder med bromsvätskebehållare placerad innanför vänster ramben, under rattstången. Total bromsyta 850 cm2. HJUL OCH RINGAR - Fyrbultade tallrikshjul av pressad stålplåt med tre fjädrar fär fastsättning av navkapsel. Dimension 3,50-16". Helsvarta lågtrycksdäck med innerslang i dimension 5,00-16". - Antalet fjädrar för fastsättning av navkapslar ökades till sex fr.o.m. chassienummer 4501. ELEKTRISKT SYSTEM - 6 volt minusjordat system med fyra säkringar för strömförbrukare. Batteri med kapacitet 85 Ah. Generator fabrikat Auto-Lite. Max kontinuerligt avgiven ström 35A. Startmotor pä 0,75 hk av fabrikat Auto-Lite. Även tändspole och fördelare är tillverkade av Auto-Lite. ALLMÄNNA DATA Tjänstevikt 995 kg Totallängd 4365 mm Största bredd 1580 mm Största höjd, olastad 1560 mm Axelavstånd 2600 mm Spårvidd fram 1280 mm Spårvidd bak 1300 mm Frigångshöjd, lastad 220 mm Vänddiameter 10 m Bränsletankens rymd 35 liter Toppfart cirka 120 km/h Antal sittplatser 4 st Antal tillverkade 12504 st
Åter...